Alles Over Het Hart Mooi geweven hart - Alles Over Het Hart Banier

Steungroepen voor kankerpatiënten


Steungroepen voor kankerpatiënten

Een studie aan de universiteit van Stanford van vrouwen met een uitgezaaide borstkanker toonde aan dat deelname aan een steungroep voor kankerpatiënten de kwaliteit van hun leven verbeterde en hun levensverwachting verdubbelde. Ik bezocht in onze kerk een steungroep voor kankerpatiënten die nog behandeld werden. Er zijn vele soorten steungroepen voor kankerpatiënten en ik probeerde er verschillende voordat ik er een had gevonden waar ik mij thuis voelde. Deze groep heeft mij laten zien dat een volledige genezing niet alleen lichamelijk is, maar ook geestelijk en emotioneel. Wanneer wij onze eigen ervaringen met kanker met anderen delen, dan kunnen we kracht en hoop putten uit elkaar, uit de Bijbel en uit gebeden. Het mag misschien wel vreemd lijken, maar dit was een van de meest vreugdevolle groepen waar ik ooit bij betrokken ben geweest.

Steungroepen voor kankerpatiënten - Inspiratie...

Vandaag was de laatste bijeenkomst van onze Bijbelstudiegroep. We begonnen met een feestelijke brunch, waarvoor we allemaal iets hadden meegebracht, waarna we met elkaar in gesprek gingen. Ik had een kort praatje voorbereid, maar de Heilige Geest vertelde mij om in plaats daarvan alleen te luisteren. Verschillende vrouwen uit mijn groep spraken. Dana stond op en vertelde hoe God haar in de perfecte groep had geplaatst. Ze had in de herfst van het afgelopen jaar baarmoederhalskanker gehad en we hadden haar door een moeilijke tijd heen weten te helpen. Ze vertelde vervolgens aan alle aanwezigen wat voor een inspiratiebron ik voor haar was geweest en dat men mij gekozen had tot de meest inspirerende deelneemster aan de studiegroepen. Ze vroeg toen of ik wilde opstaan en iedereen klapte. Tranen rolden langs mijn wangen. En ik ben juist degene die zelden huilt. Wat een lief geschenk van liefde en bevestiging van de Heer en van mijn vrienden in de studiegroep.

Steungroepen voor kankerpatiënten - Tijd...

U weet niet eens hoe uw leven er morgen uitziet. U bent immers maar damp, die heel even verschijnt en dan al verdwijnt (Jakobus 4:14).

Raak niet al te gesteld op je plannen voor morgen. Vergeet niet dat de tijd zich in de handen van God bevindt en dat elke dag een geschenk van Hem is. Op een dag zal God ons oproepen om bij Hem te zijn, dus maak er vandaag het beste van en hou de eeuwigheid altijd in je achterhoofd.

Ik dank God omdat Hij mij de tijd heeft gegeven om een geestelijk hoofd voor ons gezin te zijn. Ook al zie ik mijzelf amper als een goed voorbeeld van het Christelijke leven, toch ben ik blij dat anderen Christus in mij zien doordat de Heilige Geest in mij huist. Ik leef ervoor om mijn geestelijke wedloop met vreugde te volbrengen en om Uw taak voor mij te voltooien door mijn naasten tot U te brengen.

Kanker heeft mij ook geleerd om (naast de steungroep voor kankerpatiënten) nog andere hulpmiddelen in mijn genezingsproces in te schakelen. Mijn favoriete ontspanningsmethode bestond uit een dagelijks heet bad met aromatische kaarsen. Mijn favoriete moment om visualisatie te gebruiken was tijdens de bestralingen. In tegenstelling tot chemotherapie, waarbij je kunt lezen, TV kijken, naar cassettes luisteren, slapen of met anderen praten, is de bestraling een eenzame en enigszins beangstigende ervaring, waarin het niet mogelijk is om je te bewegen of te slapen. Tijdens mijn dagelijkse bestralingsbehandelingen stelde ik mij voor hoe de zeven dwergen met hun houwelen op en neer over mijn ruggengraat liepen, terwijl ze de kanker er uit hakten en de gaten met hun schoppen vulden. En ze zongen: “Hé ho, hé ho, je krijgt het niet cadeau!” De MRI scans waren een soortgelijke ervaring, maar zonder de hamerende röntgenstralen. Mijn artsen gebruikten de MRI om de locatie en de grootte van de aangetaste gebieden te bepalen. Ik doorstond deze lange sessies in die claustrofobische buis door mij voor te stellen hoe Jezus naast me lag en mijn hand vasthield.

Een kanttekening van Jezus...

Ik zal je in perfecte vrede houden.
Je geest richt zich op Mij
omdat je op Mij vertrouwt.
Vertrouw voor altijd op Mij,
want in Mij kun je eeuwige kracht vinden.

Hij is nabij...

Het Woord van God is erg dichtbij; het is in mijn mond en in mijn hart wanneer ik over de Bijbel nadenk. Ieder die met heel zijn hart en met heel zijn ziel naar God op zoek gaat, zal Hem werkelijk vinden.

Wacht in vertrouwen op de HEER
met een dapper, standvastig gemoed;
wacht in vertrouwen op de HEER.
(Psalm 27:14)

Hij is hier...

Jezus kan met onze zwakheden meevoelen omdat Hij een mens was, zodat wij dapper naar Zijn troon kunnen toestappen en zo genade en erbarmen kunnen vinden wanneer we dat nodig hebben. Jezus, ik dank U omdat U er voor mij bent omdat U om mij geeft.


Lees verder



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutHeart.org, Alle rechten voorbehouden